Suplement diety ...mechaniczna pomarańcza

Malta leży na środku morza Śródziemnego a gdzie jest środek Malty, czyli jej pępek ? {btw to mój fetysz … teraz się pąsem oblewam, od 'Ponceau' czyli mak po francusku a ja w domu co się 'Pepprin' czyli właśnie mak po maltańsku; mieszkam (sic! do kwadratu) }.


W miejscowości Lija a dokładniej przy jednej z cichej uliczek jest dom zwany 'Id-dar Ta'Babakka' i to jest geograficzne centrum Malty. Śliczniutka willa obrośnięta pomarańczową (sic!) Bugenwillą po prostu cieszy oczy. W Lija znajduje się rezydencja Premiera Malty – Villa Francia, czyli jakowo polityczne centrum dowodzenia kraju.

Niesamowitości ciąg dalszy – co jest w herbie Lija ? Oczywiście pomarańcze, trzy dojrzałe, pękate, słodziutkie i soczyste ... grhhhe , chrum !!!   
Wioseczka Lija ma motto „Suavi Fructo Rubeo” co znaczy Słodyczą Owoców Czerwienieję. Botanicy twierdzą, że krwistoczerwona odmiana pomarańczy pochodzi właśnie z Malty.


Słynnym mieszkańcem Liji przez dwa lata był Anthony Burgess, co to napisał 'Mechaniczną Pomarańczę” (znowu ten owoc!). Dlaczego wybrał Maltę i Liję właśnie ? Dokonałem tedy drobiazgowej analizy, podparłem się w głowę, skonsumowałem pomarańcz - ostatnią z worka tydzień temu w Ogrodach San Anton zakupioną ( znowu trzeba by sic! napisać – do sześcianu tym razem, bo tu i tu Antoni oraz owoce te pyszniutkie). Autor pisał dyplom z C. Marlowa a tenże ma w dorobku sztukę „Żyd z Malty” i jeszcze - pierwsza żona miała na imię Lynne, ta zmarła i z drugą Lilian w 1968 na Malcie osiedli.

  
Wszystkie te cuda na własnym żołądku sprawdziłem iż w tą niedzielę 21.01 była Festival tac-Citru w Tal-Mirakli Garden, Annibale Preca str. czyli ogrodach Kaplicy Cudów gdyż Matka Boska zapłakała na moment przed trzęsieniem ziemi. Ja tam byłem i owoce soczyste spożyłem i do dalszej konsumpcji nabyłem. Ojciec Chrzestny też lubił pomarańcze ;-)



Film z festy :

Tego nie przeczytacie w żadnym przewodniku – specjalnie dla blogoczytelników wasz nieposkromiony, nienażarty, niezmordowany Koszałek Opałek; do Lija marsz !

Facebook - forum Polacy na Malcie (6626 zapisanych, stan 24.01.18)


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty