Wiadomość bizarna - Nobel dla Olgi Tokarczuk !

... ten cytat poruszył mnie do głębi i obwiniam PaniąTokarczuk o moją poniewierkę ;-) : " Kto się zatrzyma – skamienieje, kto przystanie, zostanie przyszpilony jak owad, jego serce przebije drewniana igła, jego ręce i stopy będą przedziurawione i przybite do progu i powały. (…)Ruszaj się, ruszaj. Błogosławiony, który idzie."


Gdy w 2008 roku Tokarczuk odbierała Literacką Nagrodę Nike za powieść "Bieguni", powiedziała: "To jest to książka o tęsknocie fragmentu za całością, tęsknocie do tego, co przeczuwamy jako całość. W tym sensie jest to książka, która wyraża wołanie współczesnego człowieka żyjącego w takim rozedrganym, rozkawałkowanym świecie o sens, o całościowy sens, który odpowiadałby na wszystkie pytania jednym zdaniem, jednym aforyzmem".

Bieguni uważali, że zło ma największą moc, gdy człowiek stanie w miejscu. Jedynym sposobem ratunku przed złem jest podróż, ruch.*
Najlepszym lekiem na zmartwienie jest praca, praca sama w sobie, która jest przyjemnością i nagrodą"

Nieważne , gdzie jestem“, wszystko jedno, gdzie jestem. Jestem.

Słyszałem bowiem, że nic tak nie leczy melancholii, jak oglądanie map.



Kto się zatrzyma – skamienieje, kto przystanie, zostanie przyszpilony jak owad, jego serce przebije drewniana igła, jego ręce i stopy będą przedziurawione i przybite do progu i powały. (…)

Ruszaj się, ruszaj. Błogosławiony, który idzie.


The Nobel Prize in Literature 2018 was awarded to Olga Tokarczuk "for a narrative imagination that with encyclopedic passion represents the crossing of boundaries as a form of life."






Komentarze

Popularne posty