MELAair

Mela Air. Panie Pilocie, dziura w samolocie. Za bajtla marzeniem każdego jest być strażakiem czy pilotem myśliwca. A jak się mieszka koło lotniska (na szczęście w BB tylko sportowe) to wciąż z zadartą głową się biega po polu (czy dworzu) i dostrzegając PLZ-Mielec Wilgę czy Szybowiec się wyrykuje  to dziecinne hasło. Dziś pogadanka o liniach lotniczych i jak utopić miliardy …Na początek pytanie jak w Milionerach : Ile Malta ma linii lotniczych ? A) Jedną  B) Dwie C) Trzy D) Cztery ?  Anno Domini 2024 to rok wielu celebracji. 60 lat niepodległości kraju, 50 lat republiki, 20 lat w EU. A już we wtorek (choć powinno być w niedzielę ale Wielkanoc) było w Birgu obchodzone 45ty Dzień Wolności. Linia lotnicza Air Malta też MIAŁABY 50 urodziny ale właśnie kopnęła w kalendarz, wykitowała, ścięła ją kosa i odłożyła łyżkę. A było to tak…

Po uzyskaniu niepodległości i gdy Brytole byli na wyjściu ówczesny bonzo z Partii Pracy obraził się na Europę i szukał sojuszników Za Siedmioma Górami itp. Korea Płn i Chiny (on ci jako pierwszy z Europy pojechał spotkać się z Mao)  miały tu fabryczki, Kaddafi dawał ropę z dyskontem i troszę kraj wstawał z kolan ;-) Zaczęto myśleć też o turystyce i do tego potrzebna była narodowa linia lotnicza. Oficjalnie ruszyła 1.IV i może dlatego tak skończyła - he he he. Kraj miał trzy po wojskowe lotniska ale brak pilotów i pasażerskich samolotów. Więc co robi Nieomylny i  Plenipotentny  premier Mintoff znany z odjechanych pomysłów - prosi Pakistan o pożyczenie 2 maszyn z załogą ! (tak, tak  byłą kolonię Albionu). Maszyny lecą do US by przemalować i już można wzbić się w przestworza (w filmie Koyaanisqasi miga przez chwilę Boeing 720s w barwach AirMalta). UK, Francja, Niemcy, Włochy  i oczywiście Libya - były pierwszymi portami. W rekordowym czasie pod wodzą Jeszcze Bardziej Odjechanego Ministra Co Zna Się Na Wszystkim aż 37 portów było obsługiwanych i plany były latać do NYC ! Nawet Warszawa przez chwilę była w grafiku. Zanurkowali  jak papierowy samolocik w monsunie. Turystyka to kapryśny biznes i każde światowe zawirowanie uderza w nas, Zasłużonych Pracowników Turyzmu z impetem kafara (zamachy 9/11, Covid) a linia lotnicza z tylko 7 samolotami nie wyżyje. Różne sztuczki wdrażano by piniądz był ale z drugiej strony fucha w AirMalta to było jak wygrana na loterii…co miesiąc. Każdy chciał tam mieć etat i nic nie robić. Firma miała swoją bagażownie, 3 hotele (Selmun, Sliema, Mellieha), biuro podróży, co 2 lata nowy prezes( w tym pani dyrektor coco-coli i były pilot)  aż 1500 pracowników ! Piloci byli najbardziej wypoczęci i najlepiej opłacani w świecie, to musiało padnąć. Rok 2012 rząd wynegocjował kroplówkę z EU na ratowanie zdechlaka.



Przemalowano samoloty, obstalowano nowe logo i przeniesiono centralę do nowych biur ( w starych jest teraz moja alma mater - ITS)  i obiecano zwolnić zbędnych ludzi. Niestety, rok później wybory i władza się zmieniła. 200 mln euro poszło jak krew w piach. Na 45 urodziny rząd zaczął majaczyć  jak to AirMalta ma się świetnie i chyba sprzedamy ją Alitalia  (co sama właśnie zaliczyła nosedive i teraz się ITA nazywa).  Dla celów propagandowych udało się księgowym wygenerować zysk - pierwszy raz w historii. Jakim cudem. Prosto. Rząd założył DRUGĄ linię lotniczą i nazywa się Malta Med Air i ta druga za pieniądze rządu “kupiła” tzw. sloty na lotniskach, oraz prawo do nazwy handlowej. W ten sposób Air Malta jest jedyną linią lotniczą na świecie co NIC nie posiada - żadnego majątku. Samoloty, logo i sloty w leasingu, biura wynajmowane, bagażownia firma zewnętrza!  I teraz wchodzi Bareja na sterydach i mówi PRZEBIJAM. Rząd zakłada trzecią linię lotniczą bo turystyka kwitnie i trzeba ich przywieść - nazywa się i tu UWAGA nie ściemniam Malta Air (chyba AI to wymyśliło)  i jest pół na pół z największym konkurentem czyli Ryanair do spółki. Kurtyna …może chemtrails tak oczadziły urzędników ? 


A w intermezzo wątek polski. Zimą każda linia ma wolne moce przerobowe. Więc AM oddała jedną z maszyn OLT Express - to był mały odprysk afery Amber Gold. 10 pilotów poleciało do Polski, tam latać i szkolić załogę. Amber  prysł jak mydlana bańka  (cwaniaki dostali po 15 lat wczasów na koszt podatnika). Rachunków nie zapłacili, czyli okradli też i Air Maltę. Przy  wyjściu z lotniska widać sferę ogromniastą co Polak inż. Makowski zaprojektował. Buzz Air to spółka Ryana w PL. Nasz kraj jest miodówką płynący a nasze bartnictwo ma od niedawna bumagę Unesco !    



Nie, jeszcze nie koniec tego filmu Lyncha co napisał Kafka na tripie a grają zombie ukąszone przez muchę Tse-Tse w turbulencjach. Rząd przepultał 200 baniek pomocy i prosi teraz o 300 mln i obiecują że teraz to już na pewno Air Malta się obudzi z komy po 48 latach. EU mówi a, sio! wy takie-i-owakie! Nie damy, kabelki z wtyczki wyciągnąć, pół załogi na bruk, ⅓  portów ciach i zacząć ‘Ab ovo’. Nolens-volens rząd zakład więc CZWARTĄ linię i jak na razie nazwa się KM Malta Airlines i 31.03 ma być pierwszy lot (pewnie przez zmianę czasu na letni będzie ‘error’). Znów przemalowano samoloty a były kiedyś z fikuśnymi ogonkami. Prezes jest ten sam bo to przecież fachura jest i swój chłop. 4 linie, 3 mln turystów, miliardy dochodów  i wyłożyli się jak Brajanek w rajtuzach na wyglancowanym linoleum przed pionizacją. To jedyna linia na świecie co nie posiada nie tylko żadnego maljątku trwałego - ale też NIE MA jej nazwy na samolotach - tylko słowo MALTA jest małą czczionką ...

Malta jako kraj na wskroś religijny nawet linię lotniczą potrafi wkomponować w kalendarz Wielkanocny. Air Malta do urny, KM Air wnosi się na firmamencie. Kosmatego jajka Kiwi od tego co nie lata!  





Komentarze

Popularne posty